Dyskusja:Bartosz Wezenborg

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Bartosz WEZENBORG czyli Więcbork wedle obecnej nazwy z Więcborka proszę podawać aktualne nazwy opisywanych osób i miejscowości.Rodzina Więcborskich była połączona z rodziną Zebrzydowskich również właścicieli Więcborka i Zamku Więcborskiego.

Wiadomości o Wezenborgach znaleźć można zarówno w Polskim Słowniku Biograficznym (t. I), jak i Wielkopolskim Słowniku Biograficznym. Oczywiście cały ród Wezenborgów (Niemcy i Długosz piszą: von Wissemburg) pieczętował się Turem - w heraldyce herb ten nazywany jest Wezenborgiem (J. Szymański, Herbarz średniowiecznego rycerstwa polskiego). Sprawę herbu ostatecznie rozstrzygają wizerunki zamieszczone w zachodnioeuropejskich średniowiecznych rolach herbowych: Bellenville, Gelre i Bergshammer, a także pieczęć Henryka von Wesenborg z 1279 r. oraz pieczęcie ich krewnych sląskich piszących się z Barut i Kitlic. Na temat rodu powstała jedna praca (H. Polaczkówna, Ród Wezenborgów w Polsce, z 1926 r.)

Ze zgłoś błąd[edytuj kod]

Niemal całość hasła nadaje się do kasacji. M. in. Bartosz Wezenborg nie był Nałęczem a rycerzem herbu Tur, nie mógł się sprzeciwić Władysławowi Jagielle bo ten w 1384 roku nie był jeszcze królem Polski, powodem sprzeciwu w stosunku do Andegawenów była sprawa ks. Władysława Białego, którego Bartosz jako starosta kujawski oblegał w Złotori, etc. Opracowane biogramy Bartosza Wezenborga znajdują się w Polskim Słowniku Biograficznym, t. I, oraz w Wielkopolskim Słowniku Biograficznym.

Zgłosił: Bronisław Nowak 83.2.24.2 (dyskusja) 01:00, 21 lut 2008 (CET)

ze Zgłoś błąd[edytuj kod]

Z dyskusji do w/w artykulu wyciagam wniosek ze jestem juz trzecia osoba ktora zglasza ten sam blad.

Stwierdzmy zatem fakt: Barosz Wezenborg vel Bartosz z Wiecborka lub Bartosz Wiecborski (za Piekosinskim) byl herbownym herbu Tur a w zadnym wypadku "Naleczem". Blad pochodzi zapewne od tego ze Bartosz z Wiecborka byl sprzymierzony z frakcja Naleczow w okresie tzw. "Wojny Grzymalitow z Naleczami". Sprzymierzony i aliant nie jest jednak rownoznaczny przynaleznosci do herbu Nalecz.

Co gorsza, blad juz zdazyl sie rozprzestrzenic (patrz strona o Odolanowie na niemieckiej wiki i polskiej wiki)

Moze by ktos sie tym zajal ?

Zgłosił: 87.150.95.145 (dyskusja) 12:23, 26 lut 2010 (CET)

  • Kategoria:Nalecze jako rod szlachecki to tez blad - chyba ze powstanie jakas nowa kategoria uwzgledniajaca strony konfliktu wielkopolskiego 87.150.95.145 (dyskusja) 13:16, 26 lut 2010 (CET)

Bartosz Wezenborg[edytuj kod]

Bartosz Weznborg na pewno nie należal do rodu Nałęczów, błednie jest tez przypisany do herbu „Tur”, należał do rodu Wezenborgów pieczętujacych sie herbem „Ciolek”, stosowne wyjasnienia przynależności Bartosza i rodu Wecanborgów można znaleźć w pracy Oleg Jardetzky: The Ciolek of Poland. Graz/Austria: Akademische Druck-u. Verlagsanstalt, 1992, s. 244. ISBN 3-201-01583-0. Artykuł wymaga poprawy i uwzględnienia podanego powyżej źródła (dostepne w Bibliotece Narodowej w Warszawie i bibliotece Ossolińskich). --Leszek Bledzki (dyskusja) 06:34, 25 maj 2017 (CEST)