Dyskusja:Dymitr z Goraja

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

W jaki sposób mógł wydać za mąż córkę w 1413 roku, jeśli zmarł w 1400 ?

Zgłoś błąd[edytuj kod]

Wojewoda żydaczewski, czy tez wojewoda żydaczowski - przeciez takiegu urzedu (obojetnie jak juz pisanego wcale nie bylo).

Prawdopopodobnie chodzi o staroste - tyle ze od starosty do wojewody droga daleka.

Przez takie "o pomste gdzies tam wolajace" banialuki - powstaja mirrory w sieci. To ze jakis zle obeznany kronikarz z okresu XV wieku pomylil urzad starosty z urzedem wojewody wcale" a wcale nie usprawiedliwa przepisywania takich wlasnie banialukow

Zgłosił: 80.171.37.156 (dyskusja) 15:52, 22 cze 2009 (CEST)

  • Kolega Archim uznał, że taki urząd jest: Piotr z Klecia - wojewoda żydaczewski :))

--Kriis73 (dyskusja) 17:12, 22 cze 2009 (CEST)

Mhm, w PSB stoi "wojewoda", nieskorygowany do 2002 r. (w późniejszych sprostowaniach nie sprawdzałem). Picus viridis Odpowiedz zoilowi 21:45, 4 lip 2009 (CEST)

Ne bardzo łapię co Ty chcesz sprawdzać. Czy istniało województwo żydaczowskie? Mzopw (dyskusja) 03:14, 5 lip 2009 (CEST)
W PSB stoi wyraźnie "wojewoda", podobnie w "Słowniku Geograficznym Królestwa (...)" - w artykule o Żydaczowie. Picus viridis Odpowiedz zoilowi 00:52, 6 lip 2009 (CEST)
No właśnie patrzę. Stoi wyraźnie. Ot ciekawostka. Sam bym na to nie wpadł. Mzopw (dyskusja) 01:17, 6 lip 2009 (CEST)
To może zajrzysz do "Kodeksu Dyplomatycznego Małopolski"? Bo to chyba praźródło tego błędu-niebłędu. Picus viridis Odpowiedz zoilowi 22:25, 7 lip 2009 (CEST)
Raczej wątpię, Piekosiński by takiego błędu raczej nie popełnił. — Paelius Ϡ 11:19, 8 lip 2009 (CEST)
W Piekosińskim stoi jak wół palatinus - tak samo jest określony Mikołaj Bogoria. Picus viridis Odpowiedz zoilowi 01:03, 9 lip 2009 (CEST)
Prawdopodobnie chodzi o tytuł nadany przez Ludwika Węgierskiego, jednemu z administratorów Rusi Czerwonej po opanowaniu jej przez załogi węgierskie w 1377. Przecież dopiero Jadwiga ją odbiła w 1387 roku. W dodatku Władysław Opolczyk praktycznie nie uznawał Jagiełły, więc po śmierci Ludwika mógł podnieść któregoś ze starostów węgierskich na Rusi do rangi wojewody. Proponuję spytać się kolegi Birczanina, autora hasła Wojna o Księstwo Halicko-Włodzimierskie w latach 1340-1392. Ewentualnie poprosić jakiegoś wikipedystę ze znajomością języka węgierskiego by sprawdził w google books. Mathiasrex (dyskusja) 19:44, 9 lip 2009 (CEST)
Nie. Dokument tytułujący go palatini zydaczoviensis wydany jest przez Kazimierza. Mzopw (dyskusja) 21:05, 9 lip 2009 (CEST)
http://www.polona.pl/dlibra/doccontent2?id=12358&from=&from=generalsearch&dirids=1&lang=pl - nie umiem dać linka do konkretnej strony - szukajcie, a znajdziecie (str. 527, prawa szpalta, w. 10 od dołu oraz str. 299) Picus viridis Odpowiedz zoilowi 23:57, 9 lip 2009 (CEST)
Wszystko jasne. Chodzi o urząd tzw. wojewody grodzkiego, który był w okresie przejściowym, gdy krystalizowała się przynależność państwowa Rusi Czerwonej nadzorcą danego terytorium ruskiej wołości. Był wojewoda grodzki lubaczowski i wojewoda grodzki żydaczowski. [1], [2] Mathiasrex (dyskusja) 10:18, 10 lip 2009 (CEST)