Dyskusja:Księstwo halicko-wołyńskie

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Ruś Czerwona, Ruś Halicko-Wołońska i Ruś Halicka - 3 art. na ten sam temat !

Księstwo Halicko-Wołyńskie jestem Księstwom, a ne regionem jako Ruś Czerwona.

Moim zdaniem art o Ks. Halickim spokojnie można zintegrować z artem o Ks. Halicko-Włodzimierskim ponieważ drugie to przedłużenie pierwszego. Także art "Ruś Halicka" to mniej więcej to samo co wyżej. Utarła się ta nazwa na ziemie zdobyte przez Kazimierza W. w latach 1349 - 1366 ale należy pamiętać, że Kazimierz rościł sobie prawo do całej Rusi Halicko-Włodzimierskiej a w 1366 posiadał nawet Włodzimierz Wołyński; a więc nie zdobył tylko "samej" Rusi Halickiej. Ruś Czerwona natomiast to nazwa czysto geograficzna (najwyżej administracyjna) i nigdy nie stanowiła synonimu państwa lub jakiegoś kraju. Poza tym przypisywany jej obszar jest mniejszy niż Ruś Halicko-Włodzimierska a jej nazwa pojawiła się już wtedy gdy nie istniał oddzielny organizm halicki. --guncelinˀ exſpectanſ 22:53, 12 wrz 2007 (CEST)

  • A nie lepiej Księstwo Halicko-Włodzimierskie ? Przecież stąd pochodzi nazwa Galiciae et Lodomeriae ? --Birczanin (dyskusja) 01:00, 28 paź 2008 (CET)

Zintegrować - propozycja[edytuj kod]

Mam propozycję dla tych wikipedystów, którzy chcieliby napisać zintegrowany artykuł na ten temat.
Proponuję podział tych paru artykułów na dwa:

Pozdrawiam --Kamil Silesian (dyskusja) 22:08, 24 gru 2007 (CET)

Wizna[edytuj kod]

Od kiedy Wizna to Ruś? Wizna zawsze wchodziła w skład Mazowsza.

Zapytanie[edytuj kod]

Czy ktoś wie po której stronie leżał Lubaczów , Bełskiej, czy Halickiej?


---> Nie mam zielonego pojęcia ale Lubaczów podobno był we władaniu Piastów! Pierwsza wzmianka o Lubaczowie pochodzi z 1214 roku. Wówczas na mocy traktatu spiskiego zawartego pomiędzy Leszkiem Białym, księciem krakowskim i sandomierskim, a królem węgierskim Andrzejem, gród otrzymał wojewoda Pakosław Lasocic. Początkowo istniał pod nazwą Lubacew (Ljubacew). Od 1376 utwala się forma Lubaczów. Prawa miejskie uzyskał w 1376. Po śmierci ostatniego księcia rawsko-mazowieckiego, miasto przeszło w 1462 pod zarząd królewski.

Coś tu wyraźnie nie gra!


Lubaczów zapewne tak jak i Rzeszów czy Stuejsk został przejęty przez Ruś Halicko-Włodzierską ok 1217 roku albo później.

Mazowsze - mapa niedokładna[edytuj kod]

Mapa ukazuje zupełną nieprawdę - klasyfikuje Wiznę, Tykocin i Święck Nur i całe wschodnie Mazowsze jako ziemie Rusi!

Akurat jest to zgodne z logiką "ukraińską". Zgodnie z nią Kraków to prastare miasto ukraińskie, "opolaczone", czyli spolszczone, a nawet Śląsk to część "Wełykoj Ukrajiny", ponieważ Opolanie wywędrowali z Opola (krainy geograficznej, w której leżą m. in. Brzeżany), a Wołodymyr Wielki planował podbój Śląska, wybierając się "k ljacham' w 981 - z rozmowy z jednym Ukraińcem we Lwowie, pochodzącym z pobliskich Winnik.

Lublin[edytuj kod]

Opanowanie ziemi lubelskiej to tylko hipoteza! Nawet jeśli prawdziwa to panowanie Lwa Daniłowicza na tym obszarze przypadałoby na lata 1299-1306


Błędy[edytuj kod]

Mapa przedstawia poważne błędy:


1. Nieprawidłowo ukazuje granice Polski (dzielnicy sandomierskiej) na zachód od rzeki Wieprz (!), sama rzeka jest poprowadzona na mapie zupełnie nieprawidłowo (z mapy wynika, że Wieprz to dopływ Bugu, a nie Wisły). Co prawda Rzeszów został zajęty przez Rusinów w XIII wieku, to jednak obszary po ubu stronach środkowego i dolnego Wieprzu były polskie.

2. Nieprawidłowo ukazuje granice Mazowsza. Całe wschodnie Mazowsze od Nuru po Wiznę nigdy nie było przyłączone do Rusi! Wizna nie leżała w ziemi brzeskiej ale stanowiła osobną jednostkę Księstwa Mazowieckiego - Ziemię Wiską. Na mapie cała Ziemia Wiska jest częścią Rusil.

Powinna zostać usunięta lub zawieszona gdyż zawiera nieprawdziwe informacje. Cała zachodnia granica Rusi na północ od Sutejska jest zupełnie zmyślona.

Ta mapa to dziełko pewnego ukraińskiego patrioty (delikatnie mówiąc). Ten użytkownik angielskiej Wikipedii całkowicie ignoruje krytykę swoich mapek. A lobby ukraińskie zapewnia ich wieczną egzystencję w sieci.--Kujawianin (dyskusja) 19:51, 7 lut 2011 (CET)