Dyskusja:Mount Everest

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Pierwsze wpisy[edytuj kod]

OIW, to Szerpowie są ludem Silthor 23:23, 2 sty 2004 (CET)

Ok, moja wina, dzięki za info!

Szerpowie to lud, ale szerpa z małej litery stał się synonimem tragarza wypraw himalaistycznych. Obecnie na każdego tragarza mówią tam szerpa Radomil 23:32, 2 sty 2004 (CET)

Tenzing na wyprawie Hunta nie pełnił roli tragarza wysokościowego, tylko był pełnoprawnym członkiem ekspedycji. Stąd IMO "Szerpa" powinno byc z dużej litery. makar 01:27, 2 paź 2004 (CEST)

8848, 8846, 8850???[edytuj kod]

Co jest z tą wysokością??? Bylo wcześniej 8850, a jest zmienione na 8846(?!) Kto niby oficjalnie potwierdził 8846m? Brytanica podaje 8850, tak samo Encarta, National Geographic i angielska Wikipedia. Rząd nepalski nadal oficjalnie stoi przy 8848 i tak się pojawia na najnowszych chińskich i nepalskich mapach. Nawet Google preferuje 8850 nad 8846.

  • Przeczytałeś Mount Everest#Wysoko.C5.9B.C4.87_szczytu ?? Przecież wyjaśnione tam jest czemu zostało 8846. Podkreślam ostatni oficjalnie potwierdzony. Oczywiście Himlaje są cały czas ruchu i dlatego pojawiają się nowe liczby, ale spokojnie poczekajmy na jakiś oficjalny pomiar dokonany urzzaeniem geodezyjnym a nie domysły. Chyba że możesz powołać się na jakieś konkretne informacje - jeśli tak to gdzie je można znaleźć ?? Szumyk 10:38, 19 lis 2004 (CET)

Jasne, że przeczytałem. I właśnie dlatego pytam. Jakie _oficjalne_ źródła podają te 8446? I dlaczego mamy uznać właśnie te źródła, a nie np. rząd Nepalu i Chin. W końcu to ich góra. A taka np. Britannica też opiera się na oficjalnych źródłach, a podaje 8850.

Błędnie podana jest wysokość Mount Everest: powinno być 8846,10 m.n.p.m., a nie 8844 m. W 1955 r. określono wysokość tego szczytu na 8848 m, w 1992 r. ustalono ją na 8846,10 m. Natomiast 8844 m nie miała ta góra nigdy. http://www.szczyty.pl/index.php/pid,mount_everest.html

Zgodnie z chińskimi pomiarami z 2005 roku, góra ma 8 844,43 m. http://news.xinhuanet.com/english/2005-10/09/content_3597013.htm, http://www.mounteverest.net/news.php?id=821 Catz 22:30, 9 mar 2006 (CET)
Warto jednak zwrócić uwagę, że technika pomiaru jest dość kontrowersyjna, a sam pomiar jest wykonany z dokładnością do 0.2 m - stąd podawnie wartości po przecinku nie ma zupełnie sensu. Powierzchnia skały pod lodem ściera się w tempie kilku cm rocznie... Polimerek 14:20, 10 mar 2006 (CET)


Napewno ma 8850 ,bo tak jest w atlasie!

Tłumaczenie nazw[edytuj kod]

Proszę porównać polską stronę z angielską [innych języków nie sprawdzałem bo nie znam]. Są spore rozbieżności - warto by uregulować tę kwestię aby na wsystkich stronach była ta sama informacja.

PL: Po tybetańsku nosi imię Czomolungma czyli Bogini Matka Ziemi, po nepalsku Sagarmatha co jest trudno przetłumaczalnym zwrotem (z języka angielskiego "churning stick in the sea of existence") ~ mieszający trzonek w morzu egzystencji.

EN: In Nepal the mountain is called Sagarmatha (सगरमाथा, Sanskrit for "Forehead of the Sky"). In Tibetan it is Chomolangma or Qomolangma ("Mother of the Universe")

Raz jest to Matka wszechświata a raz Bogini Matka Ziemi - czasy, kiedy uważano Ziemię za centrum wszechświata chyba już minęły ;)

Tak samo z tym 'trzonkiem' - raz jest niebo, raz morze.

Marooned --83.21.28.225 17:08, 7 sty 2006 (CET)

Nieścisłość dat[edytuj kod]

Cytuję:

Oficjalnie (...) jest podawana wysokość 8850 m n.p.m. ogłoszona w 1998 r. (...) Wynik ten jednak został zakwestionowany w 1992 r. (...).

Zapewne pierwsza data miała brzmieć 1988. Czy mógłby ktoś te daty zweryfikować? --A. 14:47, 25 mar 2006 (CET)

Ze zgłoś błąd[edytuj kod]

To moze nie jest blad ale logiczna niescislosc z pewnoscia. Otoz z ponizszego fragmentu wynika, ze wysokosci ME ustalona w 1998 roku na 8850 m n.p.m. zostala zakwestionowana w 1992 roku!!! Cos mi tu pachnie podrozami w czasie :-)

Bradford Washburn w trakcie wyprawy z 1992 roku, uzyskał wynik 8882 m ale postanowil nie zmieniac oficjalnej dotad wersji czyli 8884 m n.p.m. W 1999 roku Brad Washburn zorganizował kolejna wyprawe i uzyskal wynik 8850 m (patrz: http://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Everest!!!), co zatwierdziła National Geographic Society, dodając w komentarzu, że będzie to liczba łatwiejsza do zapamiętania.

Wpis wymaga wiec przeredagowania i moze lepiej aby jego autor uscislil te dane :-) Dobrze tez gdyby wersje Wikipedii polska i angielska zgodzaly sie w warstwie faktograficznej :-) Ten sam blad jest powielony na stronie http://mount.everest.pl.wikiax.biz/

CYTAT W 1955 dokonano ponownych pomiarów i ustalono wysokość na 8848 m n.p.m.. Oficjalnie w nowych atlasach jest podawana wysokość 8850 m n.p.m. ogłoszona w 1998 r, która została ustalona przez pomiar satelitarny z użyciem systemu GPS, przez Bradforda Washburna, który wykorzystał do tego celu urządzenie GPS wniesione na szczyt przez amerykańską wyprawę wspinaczkową. Wynik ten jednak został zakwestionowany w 1992 r. kiedy to niemiecka wyprawa wspinaczkowa umieściła na szczycie specjalną pryzmę, która posłużyła do wykonania pomiaru laserowego, który dał wynik 8846 m n.p.m.

Niescislosci w tym fragmencie jest wiecej podaje wiec fragment za Gazeta Gorska http://www.nyka.home.pl/gaze_gor/pl/200510.htm

Mount Everest został zdumiewająco dokładnie pomierzony w połowie XIX wieku (8840 m), a nowo wyliczona w r. 1954 wysokość 8848 utrzymała się jako oficjalna przez pół wieku, właściwie do dziś, choć próbowali ją zrewidować Chińczycy, wiosną 1975 instalując w tym celu swój słynny sygnał geodezyjny. Natomiast intensywne majstrowanie zaczęło się na szczytach świata wraz z pojawieniem się nowych narzędzi pomiarowych, przede wszystkim GPS. Każdy ośrodek badawczy starał się wtrącić swoje trzy grosze. W r.1980 US Geological Survey zdegradowała do 4897 m najwyższy szczyt Antarktydy, Mount Vinson, przez 20 lat uchodzący za pięciotysięcznik (5140 m). Chiński Ulugh Muztagh w wyniku podobnej rewizji zmalał aż o 737 m -- do 6987 m. Geodezja satelitarna stawiała wtedy pierwsze kroki i nie wiadomo, jak dalece wiarygodne są te jej ówczesne ustalenia, dziś powszechnie przyjęte. Nie brakowało też medialnych burz. W r. 1986 prasa podała, że prof. George Wallerstein z Waszyngtonu uzyskał dla K2 wysokość 8859 m, co oznaczało, że szczyt ten jest wyższy od Everestu (szczegóły "Taternik" 1/87 s.1). To oznaczało wysokościową rewolucję, gdyż razem z K2 miały awansować inne szczyty Karakorum. Sprawą zajął się prof. Ardito Desio, który w r. 1987 przygotował wyprawę weryfikacyjną. Pomierzyła ona K2 z Concordii (zdjęcie) i Everest z Rongbuku, uzyskując koty 8616 i 8872 m, a więc wcale nie odległe od tradycyjnych. Przy okazji zmierzono też Broad Peak (8060 m) i Gasherbrum IV (7929 m). Z przebiegu wyprawy dokument filmowy stworzył Kurt Diemberger. Konkurencyjne prace przeprowadził w r. 1992 inicjator i główny twórca nowej mapy Everestu, Amerykanin Bradford Washburn, który uzyskał wynik 8882 m (przy opracowywaniu obu wydań mapy postanowiono pozostać przy oficjalnej kocie 8848 m). W trzy lata później (1993) prof. Giorgio Poretti z Włoch zbliżył się do obecnie lansowanej wartości. W r. 1999 Brad Washburn zorganizował kolejny pomiar z wynikiem 8850 m, co zatwierdziła National Geographic Society, dodając w komentarzu, że będzie to liczba łatwiejsza do zapamiętania.
Zgłoszone: 17:08, 28 wrz 2006 (CEST)


Wg chińskich pomiarów z 2005 roku dot. czystej skały bez pokrywy śnieżnej Everest ma dokładnie 8844,43 m n.p.m. Pytanie czy należy podawać wysokość z pokrywą śnieżną czy bez niej pozostaje jednak otwarte. Wysokość z pokrywą śnieżną co pomiar wychodzi inna, i nie ma sie co dziwić bo jest ona zmienna. Zmienna zresztą jest też wysokość skały litej. Ile więc ma Mount Everest??? :) Tomasz Z. 21:10, 29 wrz 2006 (CEST)
Wyżej w tej dyskusji jest dokładnie wyjaśnione. Polimerek 01:19, 30 wrz 2006 (CEST)

8850 w tekscie, 8849 w tablece[edytuj kod]

Dlaczego w tekście maks wysokość wynosi 8850 m npm, a w tabelce 8849 m npm. Ludzie zdecydujcie się na coś!!!!

Wybitność również nie jest poprawna.

Co z państwami na granicy których leży Mount Everet?[edytuj kod]

Ja rozumiem, że wszyscy sympatyzujemy z ucisnionym Tybetem, jednak nie jest to oficjalnie niepodległe państwo. Czy nie należało by więc napisać, że szczyt ten leży na granicy Nepalu i Chin (ewentualnie pisząc w nawiasie Tybetański Region Autonomiczny) ?

zgadzam się, poprawione ToSter→¿? 20:17, 29 maj 2008 (CEST)

Wejścia bez tlenu[edytuj kod]

Czy przypadkiem J. Kukuczka nie jest pierwszym Polakiem, który wszedł na Everest bez tlenu? O ile wiem, tylko tak się wspinał.

mała uwaga[edytuj kod]

zamiast : Rombok Gompa // nie można znaleźć takiej nazwy umieścić: Rongbuk Monastery http://en.wikipedia.org/wiki/Rongbuk_Monastery

Polskie wejścia[edytuj kod]

Ich usunięcie było grubą przesadą. Nie licząc mało znanych i ciężkich do wyszukania specjalistycznych stron, jedynie wikipedia była źródłem wiedzy nt. Polaków na Czomolungmie. Skoro przy innych ośmiotysięcznikach można dalej prowadzić listę zdobywców, to czemu nie w tym przypadku?

Może warto zrobić osobny artykuł z tymi danymi. Qu3a (dyskusja) 10:28, 4 mar 2011 (CET)

Dach świata ??[edytuj kod]

Szczerze mówiąc nigdzie nie spotkałem się z tym określeniem odnośnie szczytu Mount Everest. Powszechnie jest tak określany płaskowyż tybetański. Być może ktoś gdzieś pomyłkowo użył tego określenia w odniesieniu do szczytu, jednak określenie "często nazywany" jest nadużyciem czy wręcz przekłamaniem.

Jacek Ankowski[edytuj kod]

Według Mount Everest 2014 Jacek Ankowski wrócił do domu przed zdobyciem szczytu. Proszę więcej bez podania źródła na wejście go nie wpisywać. KrzysG (dyskusja) 22:27, 12 lip 2014 (CEST)

Polskie wejścia na Mount Everest[edytuj kod]

W kawiarence rozpocząłem dyskusję na temat zmian zawartości sekcji Polskie wejścia. Andrzei111 (dyskusja) 10:09, 16 sie 2017 (CEST)