Dyskusja:Pandemia grypy hiszpanki

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Ze zgłoś błąd[edytuj kod]

W artykule jest napisane... "Pochłonęła ona jak się ocenia od 50 do 100 mln ofiar śmiertelnych na całym świecie"

tylko, że ja mam inne dane ..."Wywołał pandemię tzw. „hiszpankę”, w wyniku której zmarło 30 – 50 milionów osób na świecie." Gdzie błąd?..

   * OCHRONA ZDROWIA W GOSPODARCE RYBACKIEJ (ISBN 978-83-89946-11-9)

Wydawca: Państwowy Instytut Weterynaryjny - Państwowy Instytut Badawczy (PIWet-PIB)

Zgłoszono: Durules, 14:23, 13 paź 2007 (CEST)

masti <dyskusja> 22:44, 16 paź 2007 (CEST)

Nazwa[edytuj kod]

A skąd taka nazwa? Ma ktoś info? Warto dodać. Beer war (dyskusja) 20:54, 30 maj 2008 (CEST)

http://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_flu The disease was first observed at Fort Riley, Kansas, United States, on March 4, 1918,[6] and Queens, New York, on March 11, 1918. In August 1918, a more virulent strain appeared simultaneously in Brest, France, in Freetown, Sierra Leone, and in the U.S. at Boston, Massachusetts. The Allies of World War I came to call it the Spanish flu, primarily because the pandemic received greater press attention after it moved from France to Spain in November 1918. Spain was not involved in the war and had not imposed wartime censorship.[7]

Ze zgłoś błąd[edytuj kod]

"Pochłonęła ona jak się ocenia od 50 do 100 mln ofiar śmiertelnych na całym świecie. Była to jedna z największych pandemii w historii ludzkości, w przebiegu której zachorowało ok. 500 mln ludzi, co stanowiło wówczas 1/3 ludzkości[...] Śmiertelność grypy hiszpanki jest trudna do oceny, jednak na podstawie danych wojskowych, można ją ocenić na 5-10%." - zakładając, że śmiertelność wynosiła 10% (a być może 5% co dawałoby "jedynie" 25 mln zmarłych), zmarło maksymalnie 50 mln osób, a nie jak jest w artykule 50-100 mln. Dla 100 mln śmiertelność musiałaby wynosić 20%. Nie wiem w którym miejscu tkwi błąd, więc sam nie poprawiam.

Zgłosił: Murzyn 77.254.181.165 (dyskusja) 10:00, 11 mar 2009 (CET)

  • Ja pamiętam szacunki na 20-25 milionów zmarłych w Europie.

Ruwiki podaje 41 835 697 (z dokładnością do jednego) bez źródła. Pilot Pirx (dyskusja) 11:52, 13 mar 2020 (CET)

Propozycja zmiany nazwy[edytuj kod]

Chciałem zwrócić uwagę na to, że grypa trwała do grudnia 1920 roku, a w trakcie tego roku trwała ostatnia większa fala pandemii. W związku z tym proponuję zmianę nazwy artykułu na Pandemia grypy w latach 1918–1920. Proszę o komentarze. Pozdrawiam! Nadzik (dyskusja) 17:26, 20 mar 2020 (CET)

Też tak myślę, jeśli III fala była w 1920 to nie tak, że parę lat później, ale już w nast. roku; czyli wydarzenie ciągłe, nie widzę powodu, żeby ucinać, tak jest też np. we wstępniaku w en Wiki.--KacperPawlak (dyskusja) 17:45, 20 mar 2020 (CET)
W innych wersjach językowych, jeśli jakaś data występuje, preferowany jest 1918 (tylko, bez 1919 i 1920). Kpjas φ 17:46, 20 mar 2020 (CET)
@Kpjas Ja bym w ogóle był fanem nazwania artykułu od Hiszpanki, tak jak inne wiki, ale widzę, że w 2007 zmieniłeś nazwę na taką z datą. JEstem zwolennikiem zmiany nazwy artykułu na poprzednią, a jeżeli mamy zostać przy obecnej formie to zmienił nazwę na Pandemia grypy z 1918 roku. Pozdrawiam! Nadzik (dyskusja) 17:55, 20 mar 2020 (CET)
@Nadzik Spanish Flu brzmi może trochę bardziej poważnie niż Hiszpanka. Nie wydaje mi się żeby tytuł polskiego art. naukowego mógł brzmieć np. „Epidemiologiczne aspekty Hiszpanki”. Hiszpanka brzmi trochę zbyt, potocznie i od razu kojarzy się z mieszkanką Hiszpanii. Kpjas φ 19:06, 20 mar 2020 (CET)
@Kpjas oczywiście masz rację, sugerowałem nazwanie od hiszpanki, a nie hiszpanka. Być może "Grypa hiszpanka" lub "Pandemia grypy hiszpańskiej", chociaż im dłużej nad tym myślę, tym bardziej podoba mi się "Pandemia grypy z 1918 roku". @KacperPawlak, co uważasz? Pozdrawiam! Nadzik (dyskusja) 19:12, 20 mar 2020 (CET)
Skoro jest obecnie bez hiszpanki to szedłbym po prostu we "w latach 1918–1920", albo "z 1918" I tak każdy wpisuje hiszpankę i im się wyświetla artykuł. Pzdr.--KacperPawlak (dyskusja) 23:03, 20 mar 2020 (CET)

A czy to bardzo pilne? Musisz mieszać akurat teraz, kiedy setki tysięcy czytelników zapoznaje się z tematem? --WTM (dyskusja) 22:21, 20 mar 2020 (CET)

Pilniejsze chyba tym bardziej, pozdrawiam --KacperPawlak (dyskusja) 23:03, 20 mar 2020 (CET)

Śmiertelność 10%? Really??[edytuj kod]

Polska wiki standardowo pisze bzdury, tym razem o najważniejszym czynniku tutaj, czyli śmiertelności. Weźcie przykład choćby z angielskiej, gdzie macie podane, że najnowsze szacunki to 3%, a nie więcej niż 6. W innych źródłach znalazłem 2% (na całym świecie).