Dyskusja:Rysy

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Wysokość[edytuj kod]

Rysy. czy mają w końcu 2499 czy 2503?

To zależy od którego morza liczyć. Ze względu na nieizotropowośc rozkładu masy Ziemi (szczególnie dużą te paręnaście kilkometrów przy powierzchni), która skutkuje nierównymi wartościami grawitacji Ziemi w róznych miejscach, poziom morza liczony względem geometrycznej reprezentacji ziemi (geoidy) jest w róznych miejcach różny o kilka metrów. A wiec zależnie od tego do którego morza się to porównuje, czy nawet do którego obszaru danego morza, będą rózne wyniki. Wiem że w Polsce niektórzy liczą od poziomu Morza Pólnocnego, inny od Bałtyku, może inni od jeszcze innego. Żeby uzyskać precyzyjny rezultat trzeba by podawać ponad poziom którego morza się liczy. --Taw

Nie. Rysy takk na prawde ma 3 szczyty. Najwyzszy (ten po stronie slowackiej) ma 2503 m.np.m., szczyt Rysy po polskiej stronie ma 2499.

Właściwie najwyższy szczyt Polski to Rysy II

Ta kwestia nie powinna budzić żadnych wątpliwości. Rysy mają 2503m.n.p.m.--Jkch 11:35, 5 lip 2007 (CEST)

  • Wklejam z mojej dyskusji z Herr Kriss [1] "Artykuł jest o szczycie Rysy,który jest w Polsce. To mówi pierwsze zdanie. Dalsza część opisuje masyw składający się z trzech wierzchołków, a więc nie ma nic do tematu. Rysy jako szczyt w Polsce mają 2499 a nie 2503. Jeżeli tak ma pozostać należy zmienić art na Masyw Rysy i wyszczególnić wierzchołki w pierwszej części. Wówczas będzie prawidłowo napisany. " ...I proszę nie mieszać szczytu z masywem Pozdrawiam Daystrips (dyskusja) 17:57, 10 cze 2009 (CEST)
    • Nie ma czegoś takiego jak "Masyw Rysy", przynajmniej nie w tej formie. Normalną rzeczą jest, że szczyt ma kilka wierzchołków. Artykuł nie jest o "szczycie Rysy, który jest w Polsce", tylko o szczycie Rysy, który leży na granicy polsko-słowackiej, a jego najwyższy wierzchołek jest położony w całości po stronie słowackiej. Wstęp można rzeczywiście przeredagować i to zrobię. ToSter→¿? 18:01, 10 cze 2009 (CEST)
      • Piszesz, że nie ma czegoś takiego jak Masyw Rysy. To dlaczego w części "Topografia" istnieje to słowo?
        • Co innego "masyw Rysów", co innego "Masyw Rysy" - nie ma takiej nazwy własnej. ToSter→¿? 22:25, 10 cze 2009 (CEST)

data zdobycia Rysów[edytuj kod]

Wielka Encyklopedia Tatrzańska (w skrócie WET) Paryskich to przełom wieków prawie (1995). Jest to najświeższe źródło i w nim, w artykule o zdobywcy Rysów Eduardzie Blasy (str. 94, prawa kolumna, wiersz 11 od dołu) Paryscy piszą "30 VII 1840 (inne daty są błędne)" i powołują się tam na artykuł Blasego o jego zdobyciu Rysów.

Opis zdjęcia.[edytuj kod]

Mam poważne obiekcje co do opisu przedostatniego zdjęcia. Z miejsca ubezpieczonego na progu Kotliny pod Wagą ten widok to więcej niż cud.

Zresztą ta fota jest - prawdopodobnie - odwrócona. Wchodząc po jedynych na tej drodze łańcuchach nie można mieć ściany po prawej ręce (schodząc tyłem również nie).

Ewentualnie zamieszczono omyłkowo zdjęcie z zupełnie innej bajki. --Jkch 11:16, 5 lip 2007 (CEST)

Witam,
Opis był nieprecyzyjny a więc i błędny.
Powinno być o widoku na stronę słowacką a nie wejście ze strony słowackiej.
Dzięki za poprawienie.
Pozdr.Tomasz O. (dyskusja) 21:32, 5 cze 2008 (CEST)

Skłodowska[edytuj kod]

Pozwalam sobie usunąć zdanie o wejściu Marii Skłodowskiej-Curie z Piotrem Curie w 1889 roku. Według Wikipedii wtedy jeszcze nie była mężatką ani nawet nie znała Piotra Curie. Poza tym nie jest to szczególnie ważna informacja o tatrzańskim szczycie.Pomimo (dyskusja) 08:51, 4 lip 2008 (CEST)

Dzięki za sprawdzenie tego faktu. Poprawiłem datę na 1899 zgodnie z Wielką Encyklopedią Tatrzańską. Pozdrawiam ToSter→¿? 10:03, 4 lip 2008 (CEST)

Układ z Schengen[edytuj kod]

Nie jestem pewny ale czy nie trzeba już wykreślic wzmianke o godzinach przekraczania granicy ?? w końcu granica pomiędzy Polską a Słowacją już zniknęła... dotyczy to również przejścia granicznego w górach Cyku new (dyskusja) 10:41, 9 paź 2008 (CEST)

Zgadza się, poprawiłem. ToSter→¿? 10:51, 9 paź 2008 (CEST)
Co do Schengen, pozwoliłem sobie dziś rano sprostować jedną rzecz. Przekraczając granice krajów członkowskich układu z Schengen TRZEBA mieć ze sobą DO lub paszport. Kontrola graniczna może odbyć się w dowolnym miejscu kraju. W skrócie, układ z Schengen nie tyle zniósł granice, co usunął kontrolę graniczną NA GRANICY. Nie zniósł jednak faktu, że kontrola może odbyć się w każdym miejscu kraju i dlatego należy posiadać DO lub paszport.

Lawina[edytuj kod]

Czy informacja o tym, że Toprowcy odradzali tego dnia wyjście w góry jest sprawdzona? Ja w swoim czasie mocno interesowałem się tym tematem i nie przypominam sobie, żeby była mowa o takim fakcie, ale mogę się mylić. Pamiętam za to, że był tego dnia (niezmieniony) II stopień zagrożenia lawinowego.

Już tej informacji nie ma w haśle (nie pisze o tym np. Nyka). ToSter→¿? 21:37, 14 sty 2014 (CET)

Z Warsztatu PANDA[edytuj kod]

Już dawno pojawiały się sygnały, że po ulepszeniach mógłby osiągnąć poziom Dobrego Artykułu. Wczoraj dodałem obszerne sekcje o wypadkach oraz o przebiegu szlaków. Sądzicie, że można już próbować? Marcowy Człowiek (dyskusja) 14:16, 31 paź 2017 (CET)

Najpierw trzeba dodać przypisy. Wiele akapitów ich w ogóle nie ma. D kuba (dyskusja) 22:00, 1 lis 2017 (CET)
Znany problem bardzo starych artykułów. Powinienem był na to zwrócić uwagę, nim tu napisałem. Cóż, zobaczymy... może za tydzień czy dwa znajdę czas, żeby uzupełnić przypisy. Marcowy Człowiek (dyskusja) 21:18, 3 lis 2017 (CET)
Spokojnie, nie ma pośpiechu. Najważniejsze, że masz chęci. Bo artykuł ważny, z Kanonu Wikipedii, D kuba (dyskusja) 20:02, 4 lis 2017 (CET)
@Marcowy Człowiek Czy planujesz w najblizszym czasie rozbudowę tego artykułu? jeśli nie, to będzie trzeba go stąd zdjąć. D kuba (dyskusja) 19:04, 22 lut 2018 (CET)
@D kuba Przypisów brakuje w dwóch rozdziałach: „Topografia” i „Turystyka”. W rozdziale o topografii są tylko informacje, można by powiedzieć, „mapowe”, więc może wystarczy dodać przypis do mapy? Jeżeli taka praktyka w DA jest dopuszczalna, oczywiście to zrobię. Turystyką mogę się zająć. Marcowy Człowiek (dyskusja) 22:30, 22 lut 2018 (CET)
Oczywiście, mapa to także źródło informacji. Oczywiście taka publikowana przez normalne wydawnictwo. D kuba (dyskusja) 17:49, 23 lut 2018 (CET)
Trochę załatałem dziury w przypisach. Marcowy Człowiek (dyskusja) 19:51, 23 lut 2018 (CET)
Super, dzięki. Obawiam się jednak, że o najwyższym polskim szczycie można napisać sporo więcej, że do wyróżnienia obecna ilość informacji jest za mała. Za kilka przykładów mogą posłużyć wyróżnione: Žárový vrch, Mount Baker, Mount Kenya, czy pośrednio Beskid Wyspowy, D kuba (dyskusja) 20:41, 26 lut 2018 (CET)
do rozbudowy jeszcze niektóre sekcje np. dotyczące przyrody: Występuje tu również stale kilka gatunków ptaków i szereg gatunków niższych zwierząt: owadów i mięczaków. Jakie to ptaki? Jakie owady i mięczaki? Warto w większym stopniu wykorzystać literaturę Gdarin dyskusja 18:24, 4 mar 2018 (CET)