Dyskusja:Szprotawa

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

po co ten redirect z rzeki na miasto? --slawojar 小山 18:59, 5 mar 2005 (CET)

  • przeniosłem artykuł do "miasto", a "rzekę" prosiłem o usunięcie, ale chyba nikt tego nie zrobił.--Grzegorz 19:59, 5 mar 2005 (CET)

NPA?[edytuj kod]

Całe kalendarium jest na szprotawa.abc.pl, czy wklejający ma na to zgodę? -- Klisu 21:01, 5 mar 2005 (CET)

Kalendarium wklejał niezalogowany 80.53.219.178, więc może być problem z ustaleniem. Poza tym trzeba z tym zrobić porządek, bo artykuł jest ni to o mieście, ni to o gminie...--Grzegorz 21:24, 5 mar 2005 (CET)

  • Poprawiam to kalendarium, ale tam są takie cuda jak okres napoleoński. -- Klisu 21:34, 5 mar 2005 (CET)


Poprawa linków[edytuj kod]

Wyrzuciłem z zabytków "pozostałości murów miejskich z (XIV - XV) w.", ponieważ powielają hasło "mury obronne w Szprotawie", a dotyczy tego samego zabytku.--Maciej Boryna 21:10, 15 maja 2007 (CEST)

Proponuję gruntowną zmianę[edytuj kod]

Obecny tekst w HISTORIA: Wcześniejsze dzieje Szprotawy owiane są tajemnicą, choć istnieją hipotezy, według których wymieniony przez kronikarza Thietmara gród Ilua jest tożsamy z obecną dzielnicą Szprotawy Iława. Miałby być w 1000 roku miejscem spotkania orszaku cesarza niemieckiego Ottona III, zdążającego do Gniezna z orszakiem Bolesława Chrobrego, który wyszedł mu naprzeciw. Jednak prawdopodobnie chodziło tu o położone na zachód od Kwisy miasto Iłowa, o czym też zapewniają współcześni historycy (choć oba miasta wciąż walczą o związek z tym ważnym wydarzeniem historycznym). w świetle aktualnych informacji naukowych dotyczących Iławy jest merytorycznie błędny. Proponuję jego gruntowną zmianę i rozwinięcie.--Maciej Boryna 21:20, 17 maja 2007 (CEST)

Korekta historyczna[edytuj kod]

Dokonałem korekty, jn.: Ilva z kroniki Thietmara to wg prof. Hieronima Szczegóły oraz innych historyków i badaczy to obecna szprotawska dzielnica Iława. Źródła z końca XIII wieku wymieniają ją jako Ylavia, potem Ylavia Slavica (Iława Słowiańska). Tymczasem podżagańska Iłowa historycznie nigdy nie nazywała się Ilva, tylko Halbowa, Halbau. Próba identyfikowania thietmarowskiej Ilvy z Iłową jest niezamierzoną mistyfikacją, nadinterpretacją, wynikającą z niezgłębienia tematu. --Maciej Boryna 10:55, 4 cze 2007 (CEST)

Do weryfikacji[edytuj kod]

Proszę zapoznać się z następującymi źródłami polskimi, koncentrując się na rzeczonej Ilvie

  1. Słownik geograficzny Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich, tom III, s.263
  2. Joachim Lelewel Polska wieków średnich, czyli Joachima Lelewela w dziejach narodowych polskich postrzeżenia, t. II, s. 25
  3. Wacław Aleksander Maciejowski Pierwotne dzieje Polski i Litwy, s. 380

Z każdego z nich wynika jednoznacznie, iż Ilva, to Halbau a, jak nawet p. Boryna przyznaje, Halbau, to Iłowa a nie Iława, dzielnica Szprotawy. Ponadto o ile ich autorzy, to osoby znane i raczej trudno podważać ich autorytet, to odnoszę nieodparte wrażenie, że ww. "prof. Hieronim Szczegóła et consortes" są raczej słabo rozpoznawalni (nie ujmując, oczywiście, współczesnym naukowcom). 212.14.56.38 (dyskusja) 22:04, 2 paź 2009 (CEST)

Nigdy nie było problemów z identyfikacją Iławy[edytuj kod]

Historycy niemieccy i polscy nigdy nie mieli problemów z identyfikacją chrobrowej Ilvy, od stuleci twierdząc, że to Iława pod Szprotawą. Powstałe pomyłki z Iłową pod Żaganiem wynikały z powielanych błędów topograficzno-drukarskich. Prof. Hieronim Szczegóła w 2000 roku ujął to następująco: „Pojawiające się od czasu do czasu bałamutne informacje lokalizujące to wydarzenie w Iłowej na południe od Żagania nie wytrzymują krytyki i wynikają jedynie z nieznajomości historii. Autor polemizował z nimi już w 1960 roku w artykule pt. A jednak Iława szprotawska, nadal jednak spotykamy dezinformujące czytelnika enuncjacje na ten temat.” Źródła: Hieronim Szczegóła, A jednak Iława szprotawska, Nadodrze 1960, nr 6, s.13 W mojej opinii Wikipedysta 212.14.56.38 kierowany pasją do Iłowej pod Żaganiem (czego nie neguję, wręcz pochwalam) nie akceptuje faktów i z uporem wprowadza chaos do artykułu i nie pomaga zainteresowanym w wyjaśnieniu tematu, wręcz przeciwnie.--Maciej Boryna 10:20, 5 paź 2009 (CEST)

Ad. weryfikacja[edytuj kod]

Oto tylko garść źródeł przemawiająca za tym, iż to w szprotawskiej Iławie doszło do spotkania w 1000 roku:

  • Hieronim Szczegóła: A jednak Iława szprotawska, Nadodrze 1960, nr 6
  • Hieronim Szczegóła: Z przeszłości Szprotawy, Rocznik Lubuski, Zielona Góra 1960.
  • Andrzej Wałkówski: Stosunki polsko-niemieckie do 1000 roku w Szprotawski epizod Zjazdu Gnieźnieńskiego, Szprotawa 2000 (ISBN 83-7268-002-7)
  • Felix Matuszkiewicz: Geschichte der Stadt Sprottau, Sprottau 1908

Anonimowy Wikipedysta 212.14.56.38 pozwala sobie na niczym nieuzasadnione negowanie treści autorstwa prof. Hieronima Szczegóły, jak też osobiście się do niego odnosi, co jest niepożądanym i niedopuszczalnym zachowaniem na Wikipedii. Mylenie szprotawskiej Iławy z podżagańską Iłową wynika tylko z podobieństwa nazewniczego obu miejsc. Szprotawska Iława po wzmiankowaniu w 1000 roku, ponownie zostaje wzmiankowana pod takową nazwą na koniec XIII wieku i wielokrotnie później. Tymczasem podżagańska Iłowa nigdy tak się nie nazywała, das halbe Dorf w 1365 i potem zawsze podobnie. W powojennych publikacjach zaszła pomyłka z podżagańską Iłową i jest ona powielona w niektórych późniejszych publikacjach. Żadne wcześniejsze źródło, sprzed 1945, nie czyni tej pomyłki, tylko niektórzy niedokładni polscy autorzy po 1945. --Maciej Boryna 23:38, 3 paź 2009 (CEST)

flaga[edytuj kod]

miasto ma flagę, ale nie mogłem znaleźć pełnego wzoru tej flagi. Na stronie miasta jest kiepski wzór, nie wiadomo czy flaga jest pionowa czy pozioma a może są dwa wzory. Nie ma też konkretnych proporcji. Dzienniki urzędowe woj. lubuskiego są publikowane w sieci od 2006 r. --JD dyskusja 23:19, 1 gru 2007 (CET)

do weryfikacji[edytuj kod]

Strona Jonas Scultetus podaje: (1603-1664). Tutaj mamy: urodzony w 1603r. w Szprotawie; pierwszy profesjonalny kartograf na Śląsku. W ostatnich latach życia piastował funkcję niemieckiego notariusza. Zmarł w 1576r....

kompletna bzdura jakaś... Pa3Widzi 16:44, 28 paź 2009 (CET)