Dyskusja:Władysław IV Waza

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

No więc w skrócie:

Władysław Waza nigdy nie był carem Rosji. Po odsieczy Smoleńska, która to zrobiła olbrzymie wrażenie na bojarach zaproponowali oni objęcie tronu Władysławowi tron cesarski na warunkach przejscia na prawosławie i pokoju z Rzeczpospolitą bez żadnych zmian terytorialnych. Na to jednak nie zgodził się sam Zygmunt III Waza, który sam chciał objąć tron cesarski i połaczyc Rzeczpospolitą Unią personalną z Rosją ( była to już jego druga nieudana próba tego rodzaju, vide Unia personalna ze Szwecją). Oczywiście chciał zapewnić tron również swojemu synowi, ale przez dziedziczenie. PO prostu Zygmunt miał zapędy w polityce dynastycznej. Próby te w Rosji okazały sie totalnei nieskuteczne. Bojarzy rosyjscy nei wyrazili zgody na tego typu rozwiązanie, czego bezposrednim następstwem było antypolskie powstanie w Moskwie. Mam nadzieje ze nigdzie sie nie pomylilem. Moze jak zdam mature zajme sie uzupelnieniem tego i innych artykułów w Wikipedii.

Mateusz Wiliński


Potwierdzam, Władysław IV nigdy nie był carem rosyjskim. Pomijając fakt propozycji ze strony bojarów, myląca może być również jego wyprawa z 1617 roku, na czele której stanął jako "car Wszechrosji". Jak pisze Tazbir: "Rosjanie, zarówno lud jaki i bojarzy, nie przejawiali żadnego entuzjazmu dla koncepcji zmiany suwerena, widząc - i nie bez racji - w Michale Romanowie* lepszego gwaranta integralności terytorialnej kraju i wiary prawosławnej".

  • ) A Michaił był już carem, od 1613 roku.

Bartek 'Lenin' Międzybrodzki

Dokładnie. Władysław Waza carem Rosji nie był, warunkiem było przyjecie prawosławia. Cytat z ruwiki "Władysław prawosławia nie przyjął, do Moskwy nie przybył, koronowany na cara nie był.". Nie widnieje na ruwiki na liście władców Rosji, średnio jest uzasadnione to że widnieje na polskiej liście jak i na angielskiej, mimo że artykuł na enwiki potwierdza że nie był koronowany, a jedynie "elekcyjny" - wybrany przez radę Siedmiu Bojarów (po polsku Siedmiobojarszczyzna(?). Biała plamka na polskiej wiki). Z drugiej strony na liście rosyjskiej są również władcy niekoronowani np. Fiodor Iwanowicz Mścisławski (też brak na polwiki) akurat w latach panowania Władysława (jakby zamiast niego), a był on tylko stojącym na czele rady Siedmiu Bojarów.
Bałagan interwikipedyczny i uznaniowość podszyta obustronnym chciejstwem. Jeśli chcemy koniecznie pysznić się "polskim" carem to jest nim bezapelacyjnie Dymitr Samozwaniec. wtb@poczta.onet.pl 22:50 5 kwietnia 2016r. CEST

Czy Jego data urodzenia to nie przypadkiem 1595? Tak piszą przynajmniej w książce od historii siostry.

Czy ktoś może mnie oświecić jakiego infoboxu brakuje na tej stronie--Ignasiak (dyskusja) 11:11, 26 paź 2008 (CET)

  • Do charakterystyki Władysława IV Z powodu nadmiernej rozrzutności stał się wprost łupem otaczających go chciwych dworaków. Uposażenie króla, któremu w Polsce nie wolno było posiadać żadnego dziedzicznego majątku, wynosio przeciętnie 600 do 700 000 zł., na które składały się dochody z dóbr państwowych ziemskich, np. kopalni, ceł, myt, darowizn i danin. Była to suma wprawdzie okoo 40 razy mniejsza, niż n. p. Ludwika XIV, lecz w tych samych warunkach Zygmunt III nie tylko opędził własne potrzeby, ale nadto pozostawił 50 000 dukatów oszczędności, podczas kiedy Władysław pozostawał ustawicznie wobec ciężkiej nawały długów. (praca zbiorowa Historya polityczna Polski 1506 - 1775 1920 s. 305) Pilot Pirx (dyskusja) 16:54, 4 paź 2017 (CEST)

Skaryszew i Praga - prawa miejskie[edytuj kod]

Nadał prawa miejskie jurydykom (miasteczkom prywatnym) prawobrzeżnym - Skaryszewowi w 1641 r. oraz Pradze w 1648 r. (znana data dzienna 10 lutego jest świętem Pragi). Z powodu zniszczenia Skaryszewa dziś zapomina się, że dostał on prawa miejskie kilka lat wcześniej niż Praga. 77.253.83.148 (dyskusja) 11:13, 9 lut 2019 (CET)RJW

Dane do drzewa genealogicznego[edytuj kod]

przodek::Jan III 
Waza
:: ur::21 XII 1537:: zm::17 XI 1592:: przodek::Katarzyna
Jagiellonka
:: ur::1 XI 1526:: zm::16 IX 1583:: przodek::Karol
Styryjski
:: ur::3 VI 1540:: zm::10 VII 1590:: przodek::Maria
Wittelsbach:: ur::21 III 1551:: zm::29 IV 1608:: przodek::Zygmunt III
Waza
:: ur::20 VI 1566:: zm::30 IV 1632:: przodek::Anna
Habsburżanka
:: ur::16 VIII 1573:: zm::10 II 1598:: rodzic::Władysław IV
Waza
:: ur::9 VI 1595:: zm::20 V 1648:: rodzic::Jadwiga
Łuszkowska

:: data::przed 1635 (konkubinat):: rodzic::Cecylia Renata
Habsburżanka
:: ur::16 VII 1611:: zm::24 III 1644:: data::12 IX 1637:: rodzic::Ludwika Maria
Gonzaga
:: ur::18 VIII 1611:: zm::10 V 1667:: data::10 III 1646:: dziecko::Władysław Konstanty
Waza:: ur::ok. 1635:: zm::19 III 1698:: nr::1:: dziecko::Zygmunt Kazimierz
Waza:: ur::1 IV 1640:: zm::9 VIII 1647:: nr::2:: dziecko::Maria Anna Izabela
Waza:: ur::8 I 1642:: zm::7 II 1642:: nr::2::

Dziwactwa w kodzie wiki[edytuj kod]

W kodzie artykułu widoczne są dwie frazy otoczone komentarzem XML-owym:

<!-- nie kasuj tej linii -->clear<!-- nie kasuj tej linii -->
<!-- nie kasuj tego szablonu -->gengen<!-- koniec drzewa genealogicznego -->

Jednak na stronie wynikowej one nic nie generują - są widoczne jako dwa zwykłe słowa. Czy można je usunąć? --SarXos (dyskusja) 20:43, 16 wrz 2009 (CEST)

@Jego mediacja w Nysie zakończyła się fiaskiem. --> to akurat nieprawda, gdyby lisowczycy dotarli na Śląsk to zgodnie z mediacjami była szansa na przejęcie Śląska przez Polskę. nie udało się to bo w międzyczasie wybuchło powstanie na słowacji Gabora Bethlena i lisowczycy zamiast na śląsk pojechali z odsieczą na wiedeń. toteż nie spełniono warunków Habsburga o uderzeniu lisowczyków na Śląsk i dlatego nici były z pertraktacji. Ale same pertraktacje się odbyły i zakończyły sukcesem gdyby spełnione zostały warunki. ( http://www.polityka.pl/historia/1500757,1,pierwsza-odsiecz-wiedenska.read ) -- PEDRETTI

była też chyba kwestia przystąpienia Polski do wojny trzydziestoletniej po stronie Austrii ale w zamian za korzyści terytorialne polskie na Śląsku, Nie doszło do skutku. Źródło mam słabe bo artykuł w DZach 10.8.2012 str.38 Sagi2007 (dyskusja) 13:00, 26 lis 2012 (CET)

Daty wydarzeń w Rosji[edytuj kod]

„On też zawarł w imieniu królewicza odpowiedni układ z bojarami i zaprzysiągł warunki elekcji pod Moskwą w dniu 27 sierpnia 1610 r. Koronacja Władysława na cara miała przypieczętować unię Rzeczypospolitej i Rosji.” Jest to 27 sierpnia wg kalendarza juliańskiego czy gregoriańskiego? KarolS (dyskusja) 12:40, 1 mar 2015 (CET)