Dyskusja:Władysław Skotarek

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

z Wikipedia:Zgłoś błąd w artykule[edytuj kod]

Status: niezałatwione

Zgłoszenie zostało przeniesione z Wikipedia:Zgłoś błąd w artykule ponieważ prawdopodobnie nie zostało rozwiązane w ciągu 45 dni.

Władysław Skotarek zmarł 29 grudnia 1968 roku. W Wikipedii i innych źródłach błędnie jest podawany rok 1969. Parokrotne poprawianie przez "Edycję" nic nie dało, ponieważ ktoś stale przywraca błędną wersję. Nie potrafię tutaj dołączyć zdjęcia parafialnej księgi zgonów, ale zapis nie pozostawia wątpliwości - zmarł i został pochowany w 1968 roku. Zgłasza: AG 150.254.177.1 (dyskusja) 08:47, 18 lip 2019 (CEST)

Datę 1969-12-29 podaje IPSB i Wielkopolski Słownik Biograficzny. Są to wiarygodne źródła, choć oczywiście mogą się mylić. Widzę taż, że tę samą datę podaje wyszukiwarka grobów w Poznaniu. Księga parafialna to źródło pierwotne i nie może być wykorzystana w Wikipedii. Właściwe postępowanie, to przekonanie wydawców IPSB i administracji cmentarza, aby zmienili datę, a w ślad za tym będzie można dokonać korekty w Wikipedii. Michał Sobkowski dyskusja 09:48, 18 lip 2019 (CEST)
https://pl.billiongraves.com/grave/W%C5%82adys%C5%82aw-Skotarek/26781351 -- niepodpisany komentarz użytkownika 164.126.151.57 (dyskusja) 10:20, 18 lip 2019
Tyle, że billiongraves może edytować każdy, a więc tekst nie nadaje się jako źródło. Na nagrobku jest jednak rok śmierci 1968, więc można dodać jako alternatywny. Michał Sobkowski dyskusja 15:39, 18 lip 2019 (CEST)
Nie można dodać. Nie ten poziom wiarygodności. Skoro z jednej strony mamy recenzowane źródło, to z drugiej nie możemy go podważać źródłem pierwotnym niepoddanym krytyce źródłowej. — Paelius Ϡ 21:14, 18 lip 2019 (CEST)
Nie zaprzeczajmy faktom - na Cmentarzu Górczyńskim jest jego grób, a na nim widnieje data śmierci 1968. I tyle właśnie jest podane w haśle. A błędy tego typu w źródłach recenzowanych nie są niczym nadzwyczajnym. Wystarczy, że raz ktoś zrobi literówkę czy pomyłkę, a potem inni powtarzają, korzystając z pierwszego opracowania. Michał Sobkowski dyskusja 10:07, 20 lip 2019 (CEST)
To nie jest kwestia faktów, ale sprawa metodologii. Fakty nas tu za bardzo nie interesują, interesuje nas rekonstrukcja. Nie zrozumiałeś, o czym pisałem. — Paelius Ϡ 12:54, 20 lip 2019 (CEST) Mamy źródło pierwotne — inskrypcję na grobie. Mamy też źródła wtórne (opracowania, recenzowane). W tym przypadku źródło pierwotne nas absolutnie nie interesuje. I to jest zawarte nawet w naszych zasadach: WP:ŹRÓDŁA. — Paelius Ϡ 12:59, 20 lip 2019 (CEST)
Mamy też zasadę WP:ZR. Jeśli są racjonalne przesłanki wskazujące, że informacje w źródłach recenzowanych (zwłaszcza tak drugorzędne w tym przypadku, jak rok śmierci i lokalizacja grobu) są błędne lub nieaktualne, należy to wziąć pod uwagę. Oczywiście inna sytuacja by była, gdyby źródła recenzowane mówiłyby wprost "data 1968 i Cmentarz Górczyński to błąd". Jeśli więc uważasz, że moje podejście jest błędne, to zamiast rewertować moje edycje, skonsultuj sprawę w WP:AR. Michał Sobkowski dyskusja 12:22, 21 lip 2019 (CEST)
To nie jest sprawa do WP:AR, bo rozchodzi się o sposób podejścia do źródeł w ogólności (w każdym haśle na wikipedii, a nie w tym jednym). Popatrz w WP:ŹRÓDŁA. Ja racjonalnych przesłanek nie widzę. I to w źródłach recenzowanych powinna się znaleźć informacja, że rok 1969 i Cmentarz Górczyński to błąd. A nie w jakimś tekście/zdjęciu, którego rzetelności nie sposób określić. Popatrz w WP:WER i WP:WER-M (to ostatnie jest właściwie najlepszą stroną w tym przypadku, bo traktuje o tekstach naukowych). Jeśli coś zamieszczone w źródłach recenzowanych nie zostało podważone w źródłach recenzowanych, to wikipedia nie powinna tego podważać. — Paelius Ϡ 14:39, 27 lip 2019 (CEST)
Jeśli nie widzisz racjonalnych przesłanek do uznania faktu, że grób WS znajduje się obecnie na Cmentarzu Górczyńskim i widnieje na nim data 1968, to jest to bardzo dziwne, bo przeczysz faktom, czyli zdjęciu nagrobka WS z tego cmentarza z datą śmierci 1968. W haśle nie jest podważona informacja z WSB/PSB, a jedynie jest uzupełniona o informacje z billiongraves. Nikt nie broni nie ufać billiongraves wobec treści z WSB/PSB, ale należy dać szansę czytelnikowi wybrać, którą wersję należy uznać za bardziej wiarygodną. Powołanie się na WER-M jest zupełnie nieadekwatne, dyskutujemy o informacji całkowicie drugorzędnej w biogramie. Powtórzę, drobne pomyłki tego typu to normalna rzecz, także w słownikach biograficznych, i nie powinniśmy kurczowo trzymać się podanych tam informacji, negując rzeczywistość. Michał Sobkowski dyskusja 21:43, 27 lip 2019 (CEST)
Już to pisałem, ale powtórzę. Może tym razem przeczytasz: To nie jest kwestia faktów, ale sprawa metodologii. Fakty nas tu za bardzo nie interesują, interesuje nas rekonstrukcja. Nie zrozumiałeś, o czym pisałem. — Paelius Ϡ 17:31, 28 lip 2019 (CEST)
Zgłosiłem problem do WP:AR. Michał Sobkowski dyskusja 23:05, 28 lip 2019 (CEST)