Dyskusja:Watykan

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

W moim przekonaniu jest i absolutna (Papież skupia w jednej osobie wszystkie trzy władze: legislacyjną, wykonawczą i sądowniczą, choć ma do tego też o organy, które na codzień tym adminsitrują) i teokratyczna (tutaj stosuje się kryterium odniesienia do faktu, że jest to państwo kościelne). Myslę, że jeśli chodzi o jak najprecyzyjniejsze uściślenie, to jest to monarchia elekcyjna, absolutna i teokratyczna - każde z tych określeń odnosi sie po prostu do innej klasyfikacji i uwarunkowań. Agata


Nie widzę nazwy ustroju. Proponuję za "Państwa świata - leksykon" GeoCenter W-wa rok?, monarchia elekcyjna, choć spotkałem się również ze sformulowaniem "absolutna monarchia elekcyjna" Radomil 00:21, 10 gru 2003 (CET)

Może jednak bez absolutna. Silthor 00:28, 10 gru 2003 (CET)

Zarówno WIEM jak i PWN klasyfikują to jako "monarchię teokratyczną". Olaf 13:45, 10 gru 2003 (CET)

I dlatego my opowinniśmy mieć inaczej;-)Silthor 13:47, 10 gru 2003 (CET)

Czemu nie :-) Olaf 14:04, 10 gru 2003 (CET)


Kościół to się pisze wielką literą! Poprawiam.

czemu ma służyć link do strony na friko? -- Klisu 20:06, 23 lut 2005 (CET)

Pewnie promocji tej strony... Derski (dyskusja) 22:30, 11 maj 2008 (CEST)

Nie mogę się zgodzić z pewną niekonsekwencją w edytowaniu artykułów o Watykanie i USA. Mianowicie Tarcisio Bertone NIE JEST szefem rządu! Szefem rządu (o ile w ogóle można mówić o rządzie watykańskim) jest papież i tylko on, tak jak szefem rządu USA jest jego prezydent. Sekretarz stanu STOLICY APOSTOLSKIEJ (a nie Watykanu!) jest reprezentantem papieża jako głowy Kościoła i "szefa" Stolicy Apostolskiej (mniej więcej tak jak Condi Rize jest reprezentantem Busha, tyle że SA nie jest państwem tak jak USA jest!).


A jaki jest przyrost naturalny w Państwie Watykan? I dzietność kobiet?

Oto najświeższe możliwe do osiągnięcia dane.
Przyrost naturalny Dzietność
NO NO
Jeżeli jednak znajdziesz bardziej aktualne wskaźniki, to nie wahaj się i dawaj znać. Dziękuję, WTM (dyskusja) 23:26, 28 sty 2014 (CET)

"Odkrycie" donacji Konstantyna[edytuj kod]

W artykule jest mowa o "odkryciu", a przecież chodzi o sfabrykowanie tekstu dokumentu, bezwzględnie trzeba to poprawić. Por. http://pl.wikipedia.org/wiki/Donacja_Konstantyna .

Trochę tekst wygładziłem. Bogitor (dyskusja) 22:01, 24 sty 2008 (CET)

Wojna edycyjna[edytuj kod]

Otóż. Nie może być w odnośnikach do innych języków, a chodzi mi o odnośnik do Nnapulitano, takiego czegoś jak: [[nap:Cità d''o Vaticano]], bo wtedy na samym dole strony wyskakuje właśnie ten tekst a nie prawdziwy odnośnik do innych języków po lewej stronie artykułu. Ponadto właśnie jak otworzymy ten odnośnik to zauważymy, że istnieje strona przekierowująca nas do nap:Cità d' 'o Vaticano. Więc musi być spacja pomiędzy tymi znakami, tak jak to robię ostatnio w moich edycjach w tym artykule, które boty zaraz poprawiają. Klejas (Dyskusja) 16:22, 18 gru 2007 (CET)

Konkordaty[edytuj kod]

Niewłaściwe jest umieszczanie pod hasłem "Watykan", listy konkordatów, ponieważ zawiera je nie Watykan, ale Stolica apostolska, mająca oddzielną osobowość prawnomiędzynarodową. Watykan jako państwo zawiera umowy, ale głównie z Włochami i związane bezpośrodnio ze sprawami terytoralnymi państwa oraz statutu jego mieszkańców.

Przeniosłem do hasła Stolica Apostolska. Bogitor (dyskusja) 22:01, 24 sty 2008 (CET)

Bałagan[edytuj kod]

W tym artykule panuje ogólny błagan, zwłaszcza z grafikami. Czy takie artykuły jak powyższy się gdzieś zgłasza do przejżenia, czy wystarczy zrobic "stuba"?

ze Zgłoś błąd[edytuj kod]

na stronie o Watykanie napisane jest że pod względem powierzchni ten kraj jest 201 na świecie, lecz na stronie "Lista państw świata według powierzchni " Watykan jest na 194 pozycji. Zatem co jest prawdą?

Zgłosił: SSnake 82.177.235.13 (dyskusja) 21:30, 16 lut 2010 (CET)

Nie ten Aleksander - Błąd[edytuj kod]

"Aleksander IV wybudował wieżę nad kaplicą (Torre del Borgia),"

Chodzi chyba o Aleksandra VI (Rodrigo Borgia), a nie Aleksandra IV.

swoją droga wrzucając w Google "Torre del Borgia" widać ile innych stron kopiuje z Wiki i nawet nie zmienia słowa w skopiowanym tekście :)

-- Szept


Gęstość zaludnienia[edytuj kod]

Może lepiej sobie darować gęstość zaludnienia?? Skoro gęstość jest większa od ludności!

A niby dlaczego wartość gęstości większa od liczby ludności ma czemuś szkodzić? To jest tylko wskaźnik, który może przyjmować niemal dowolną wartość, przy czym dla jednostek mających powierzchnię poniżej 1 km² zawsze będzie większy od liczby mieszkańców danej jednostki. Aotearoa dyskusja 06:27, 17 lut 2012 (CET)

Powierzchnia terytorium Państwa Watykańskiego[edytuj kod]


Wszystkie źródła podają, cytując postanowienia Traktatów laterańskich z dnia 11 lutego 1929 roku, że terytorium Państwa Miasta Watykanu wynosi, w zaokrągleniu do całkowitych jednostek, 44 hektary. Wymieniony jednak w tekście traktatu obszar nie obejmował ani Placu Św. Piotra wraz z otaczającą go kolumnadą, placu przed Bazyliką Św. Piotra na Watykanie, ani też samej bazyliki, przy czym za jej teren uznawano tam nie całkowite pole powierzchni zajmowanej przez budowlę, która wynosi 2,106 ha, lecz wyłącznie pole powierzchni wewnętrznej – użytkowej – wynoszące 1,5160 ha. Obszar zaznaczony na mapie stanowiącej aneks nr. 1 do Traktatów laterańskich obejmował wprawdzie całą bazylikę wraz ze schodami na placu przed bazyliką oraz skrzydłami kolumnad – lecz bez samych kolumnad – jednak zgodnie z postanowieniami traktatowymi teren do schodów bazyliki pozostawał w zasięgu włoskiej administracji i jej służb porządkowych, zaś cały obszar Bazyliki Św. Piotra na Watykanie pozostawał otwarty dla pielgrzymów, z zastrzeżeniem, iż władze Watykanu, po uprzednim poinformowaniu strony włoskiej mogą ten teren zamknąć.
W roku 2012 wykonano nowe pomiary geodezyjne powierzchni Państwa Miasta Watykanu metoda analityczno-graficzną. W ich efekcie uzyskano nową wartość pola powierzchni zajmowanej przez to państwo.
Okazało się, że zgodnie z postanowieniami Traktatów laterańskich, powierzchnia Państwa Miasta Watykanu będąca pod wyłączną jurysdykcją Papieża obejmowała obejmowała w prawdzie 43,9417 ha, co stanowi wartość bliską powszechnie podawanej, niemniej obecnie, całkowita powierzchnia Państwa Miasta Watykanu, zgodnie z wszystkimi późniejszymi postanowieniami wielu komisji dwustronnych, powoływanych w celu regulacji statusu spornych obszarów, zamyka sie wartością 49,9763 ha. Ponadto, gdyby przyjąć za licznymi źródłami – aczkolwiek błędnie – że w granicach Państwa Miasta Watykanu znajduje sie również obszar, który oficjalnie ma jedynie status własności eksterytorialnej Stolicy Apostolskiej, na którym to leży znaczna część Auli Audiencyjnej Pawła VI, Kolegium Teutońskie wraz z cmentarzem, Pałac Kongregacji Doktryny Wiary, kościół Matki Boskiej Miłosierdzia, podziemny parking, kaplica Sióstr Loretanek oraz jadłodajnia i noclegownia dla bezdomnych im. Bł. Matki Teresy, to powierzchnia tego państwa wzrosłaby aż do 52,0424 ha.
W związku z tym opiniuje się aby za rzeczywiste pole powierzchni Państwa Miasta Watykanu uważać wartość równą około 50 hektarów, co nie zmienia faktu, iz Watykan jest najmniejszym niepodległym państwem na świecie. Drugie pod tym względem jest Monako, z powierzchnią 195 ha. 17:29, 11 cze 2012‎ 91.198.177.89(dyskusja)‎ Przeniósł z przestrzeni głównej artykułu, oraz podpisał za IP: Aotearoa dyskusja 17:54, 11 cze 2012 (CEST)

Powyższa zmiana w treści artykułu o Watykanie jest efektem pracy semestralnej z kartografii geodezyjnej jaka wykonałem niedawno. Kilkakrotnie sprawdziłem wyniki i uważam, że sa dość dokładne - wystarczająco, by je opublikować. Sa to uśrednione wyniki pomiarów metodą graficzno-analityczna za pomoca wzorów gaussa, Herona i z pomiarów biegunowych, z dwóch stanowisk. Dlatego uważam, że ta informacja powinna po stosownej edycji znaleźć sie w treści artykułu o Watykanie. Nieco bezmyślnie powtarzana informacja o powierzchni watykanu równej 44 ha winna mieć swoje sprostowanie i dookreślenie. Miło by było, gdyby pierwszym źródłem tej informacji była właśnie polska Wiki. Podpisano: autor - Dan Gref.

Wikipedia nie jest od publikowania własnych badań – mówi o tym zasada „Nie przedstawiamy twórczości własnej”. Jeżeli coś nie zostało opublikowane, to z punktu widzenia Wikipedii nie istnieje. Co więcej przy danych typu powierzchnia państwa, i tak czyjekolwiek badania, nawet renomowanej instytucji i opublikowane w renomowanych publikacjach, są zdecydowanie mniej ważne niż dane podawane oficjalnie przez upoważnione instytucje danego państwa. A w tym wypadku i tak z obliczeń wynikła powierzchnia zgodna z powszechnie podawaną (bo stwierdzenie „niemniej obecnie, całkowita powierzchnia Państwa Miasta Watykanu, zgodnie z wszystkimi późniejszymi postanowieniami wielu komisji dwustronnych, powoływanych w celu regulacji statusu spornych obszarów, zamyka sie wartością 49,9763 ha” jest dość gołosłowne, zważywszy, że oznaczałoby to przekazanie Watykanowi przez Włochy terytoriów stanowiących ponad 10% jego pierwotnej wielkości, czyli około czterokrotność placu św. Piotra, a wystarczy porównać plany dołączone do traktatu i współczesne mapy Watykanu by zobaczyć, że to nonsens). A osobiście wątpliwym wydaje mi się, aby w obszarze tak gęsto zabudowanym jak Watykan możliwe byłyby dokładne pomiary tylko z dwóch stanowisk, no chyba że to były robione pomiary na mapie a nie w terenie... Aotearoa dyskusja 16:02, 13 cze 2012 (CEST)



Przyrost naturalny i dzietność.[edytuj kod]

W związku z licznymi publikacjami na tenm temat w ostatnim czasie proszę, aby ktoś poruszył tematy:

Jaki jest przyrost naturalny w Państwie Watykan? I dzietność kobiet?

Wydaje mi się, że już ktoś poruszył. Ty mianowicie.
A oto co można znaleźć w materiałach źródłowych
Przyrost naturalny Dzietność
NO NO
Dziękuję, --WTM (dyskusja) 23:26, 28 sty 2014 (CET)


z Wikipedia:Zgłoś błąd w artykule[edytuj kod]

Status: niezałatwione

Zgłoszenie zostało przeniesione z Wikipedia:Zgłoś błąd w artykule ponieważ prawdopodobnie nie zostało rozwiązane w ciągu 45 dni.

W haśle Watykan jest mowa o tym, że został on siedzibą papieży w 1377, w haśle Lateran jest podany rok 1308 jako ten, w którym to miejsce przestało być siedzibą na rzecz Watykanu. Zgłasza: basia 31.174.89.203 (dyskusja) 00:02, 19 sty 2016 (CET)