Dyskusja:Zbigniew Herbert

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Poprawki w trakcie głosowania nad medalem[edytuj kod]

Poprawione rozdziały: propozycja do oceny.Enora 23:17, 10 lut 2006 (CET)

Zmarł 28 lipca 1998 roku nad ranem, w czasie, kiedy nad Warszawą szalała potężna burza. Fakt ten został odebrany, jako symboliczne podsumowanie jego biografii. Został pochowany na Cmentarzu Powązkowskim.

Wyrzuciłam stąd wszystko, co zostało przeniesione do hasła, nie ma chyba potrzeby, by trzymać ten sam tekst w dwóch miejscach. Pozostawiłam jedyne zdanie z propozycji, które nie zostało wykorzystane. Jakoś nie mam do niego przekonania. Enora 13:37, 19 lut 2006 (CET)

Pierwotna wersja artykułu (2003)[edytuj kod]

Te dwa zdania Witoldmich wyciął z artykułu w WIEM: [1]. Ale reszty nie przeniósł.

To co, zostawiamy ?

Olaf 04:58, 24 lip 2003 (CEST)

IMO tyle po dalszej redakcji można zostawić. Kpjas

Komentarz do nowej wersji artykułu (2005)[edytuj kod]

Przepraszam za wyrzucenie niektórych szczegółowych informacji, ale wydawało mi się, że część biograficzna, nie najważniejsza przecież, i tak jest strasznie długa. Jeśli uważacie, że są niezbędne, to je doklejcie. (Ale Akademia Ekonomiczna (Handlowa – zmiana nazwy nastąpiła chyba w czasie studiów Herberta) nie była w Sopocie. Biografia: - została opracowana przede wszystkim (choć nie wyłącznie), na podstawie: korespondencji i przypisów do niej (zwłaszcza autorstwa Pawła Kądzieli i Barbary Toruńczyk, patrz: Bibliorafia – korespondencja), Kalendarium życia i twórczości Zbigniewa Herberta autorstwa Przemysława Czaplińskiego i Piotra Śliwińskiego (lista nagród!) w: Poznawanie Herberta 2 (patrz Bibliografia – przedmiotowa), Herberta Jacka Łukasiewicza oraz Pana od poezji Joanny Siedleckiej. W razie rozbieżności wybierałam wersję, która wydawała się najlepiej udokumentowana. Bardzo możliwe, że pozostały nieścisłości, ale zanim coś poprawicie upewnijcie się, że opieracie się na dobrym źródle, a najlepiej na kilku. I w życiorysach, i we wspomnieniach o Herbercie jest bowiem sporo rozbieżności. Enora 00:04, 13 mar 2005 (CET)

O działalności konspiracyjnej[edytuj kod]

O działalności w okolicach Krakowa napisałam zaznaczając, że jest to informacja oparta na słowach samego Herberta, więc nie powinno to chyba budzić zastrzeżeń. Poddaje ten fakt w wątpliwość Joanna Siedlecka (i na razie tylko ona), ale w sposób jak dla mnie nieprzekonujący. Enora 23:32, 15 kwi 2005 (CEST)

Pytanie o losy spuścizny[edytuj kod]

Czy ktoś wie co się w końcu staŁo ze spuścizną Herberta? Została wywieziona do Stanów czy nie?

Co to za link[edytuj kod]

Dlaczego w "Zobacz też" znajduje się link do I Społecznego Liceum Ogólnokształcącego im. Zbigniewa Herberta STO w Częstochowie? Co on w ogóle ma do rzeczy?

Nagłówek - kwestia debiutu[edytuj kod]

W artykule, i to medalowym, nie może być tak, że w nagłówku jest inna informacja (debiut w "Tygodniku Powszechnym"), a w treści artykułu inna (debiut w "Dziś i Jutro"). Wiersze w "DiJ" ukazały się we wrześniu, w "TP" zapewne w grudniu (nr 51). Jeśli się twierdzi, że te drugie były debiutem, to trzeba to uzasadnić. Rozumiem, że chodzi o to, że te pierwsze ukazały się bez zgody autora. Co należy w takim wypadku uznać za debiut, może być kwestią dyskusyjną. Trudno jednak taką dyskusję prowadzić w nagłówku - dlatego zmieniłam informację na ogólną - debiut prasowy. W tekście artykułu dodałam szczegółową informację na temat "alternatywnego" debiutu w "TP" - to powinno chyba dać sprawie pełną jasność. Enora 17:44, 11 cze 2007 (CEST) alias IP 83.24.19.155

Od kiedy w Toruniu, czyli uzasadnienie wycofania edycji[edytuj kod]

Wycofałam edycję IP 83.8.126.163 z 2.08.2007 opatrzoną bojowym komentarzem :(kompletnie błędne daty itp. skąd je ktoś wziął????) Próba skontaktowania się z autorem na stronie dyskusji IP nie dała rezultatu, a wprowadzone przez niego zmiany nie znajdują potwierdzenia w znanej mi literaturze. "Błędna data" poprawiona przez IP była w zasadzie jedna: przeprowadzka poety do Torunia przeniesiona została z roku 1949 na 1947, czyli na rok, w którym rozpoczął tam studia. Zarówno jednak opublikowana korespondencja (z Misiołkową i Zawieyskim, patrz: bibliografia do hasła), jak i książka Siedleckiej Pan od poezji wskazują, że początkowo poeta mieszkał w Sopocie: od 01 marca 1948 pracował etatowo w NBP w Gdyni (zachowała się dokumentacja związana z urlopami, jakie dostawał na czas egzaminów). W tym samym roku pracował także jako redaktor "Przeglądu Kupieckiego". Biorąc pod uwagę, że w latach 1949-1950 pracował jako kierownik biura oddziału Gdańskiego ZLP, można się nawet zastanawiać, czy 1949 nie jest datą zbyt wczesną - może był to dopiero 1950? Enora 19:28, 5 sie 2007 (CEST)

.[edytuj kod]

Nie wiedziałam że może być tyle informacji o Zbigniewie Herbercie. Bardzo mi te artykuły pomagają w nauce.

Kilka uwag[edytuj kod]

Po zajęciu Lwowa przez Niemców kontynuował naukę na tajnych kompletach, gdzie uzyskał maturę (w styczniu 1944). W tym samym czasie prawdopodobnie zaangażował się w działalność konspiracyjną (AK).

Myślę, że warto by sprecyzować, kiedy miało miejsce to zajęcie (nie jest to takie oczywiste, bo walki polsko-niemieckie i polsko(z jednej strony)-niemiecko-sowieckie(z drugiej strony) o Lwów miały miejsce w 1939 roku). Po drugie - nieprecyzyjne jest w powyższym akapicie określenie: w tym samym czasie. W jakim czasie? Lwów został zajęty przez Niemców w czerwcu 1941 roku; w pierwszym zdaniu pada w nawiasie data styczeń 1944 - daty te dzieli 2 i pół roku. Trudno się zorientować o jaki czas chodzi... Po trzecie - słowo prawdopodobnie - czy dotyczy ono zaangażowania Herberta, czy czasu, w którym to nastąpiło? W takim kształcie, w jakim jest obecnie, zdanie to wygląda na wyrażające wątpliwość co do samego zaangażowania... Jeśli miałoby dotyczyć czasu, to musiałoby wyglądać jakoś tak: Prawdopodobnie w tym samym czasie zaangażował się w działalność konspiracyjną (AK).

Jest też pewien dysonans między powyższym akapitem i tym fragmentem: Początkowo mieszkał w podkrakowskich Proszowicach (maj 1944 - styczeń 1945).[...]Z różnych jego późniejszych wypowiedzi wnioskować można, że mniej więcej w tym samym czasie nawiązał kontakt z akowską lub poakowską konspiracją. Nie mówiąc o tym, że jednak między akowską a poakowską konspiracją jest duża różnica...

Mam też zastrzeżenie do zapisu lat - w starannym artykule powinien być konsekwentnie używany jeden system: albo bez słowa rok, albo z nim. Tu natomiast część jest w jeden, część w drugi sposób, na dodatek jeszcze spotyka się zapis z r., jako skrótem słowa rok.Interpunk (dyskusja) 20:22, 1 lis 2007 (CET)

Matka Ormianka[edytuj kod]

Rodzina Bałaban jest jak najbardziej pochodzenia Ormiańskiego - co za nieuk wymyślił ten arcymądry przypis? Fakt że istniał Majer Bałaban historyk judaizmu we Lwowie nie świadczy o tym że Herbert miał matkę Żydówkę. Ormiańska rodzina Bałabanów mieszkała we Lwowie.

Ciekawe informacje[edytuj kod]

Okazuje się, że Herbert nie służył nigdy w AK; to było jego upiększenie swojej biografii. Tak naprawdę, w młodości złamał nogę, którą później chirurg źle złożył, Herbert więc kulał od tego czasu (zob. "Prawa noga pana Cogito") więc do partyzantki wcielony być nie mógł. Kolejny powód miał podłoże rodzinno-polityczne: Jego stryj miał złą sławę, podpisał folkslistę przez co Zbigniew obawiał się zarówno Sowietów jak i podejrzliwie patrzyli na niego AKowcy. Informacje bardzo szczątkowe, zasłyszane na wykładzie pani Siedleckiej, autorki książki "Pan od poezji. Zbigniew Herbert" (jej recenzja: [2])

Ze zgłoś błąd[edytuj kod]

Radze lepiej sie dowiedziec czy Herbert byl rzeczywiscie zolnierzem AK^^

Zgłosił: kinga 77.115.168.113 (dyskusja) 18:22, 22 mar 2008 (CET)

Ktoś tu Wam bruździ...[edytuj kod]

Właśnie przeczytałem coś takiego:

autor słuchowisk; pedofil i recydyfista kawaler Orderu Orła Białego.

Mógłby to ktoś poprawić?

zostało to poprawione już wczoraj, obecna wersja dla niezalogowanych użytkowników może się nieco różnić od wyświetlanej z powodu drobnych problemów z oprogramowaniem, sprawdź proszę historię hasła, tam wszystko już jest w porządku. Maikking dyskusja 10:15, 3 kwi 2008 (CEST)

"Niezłomność" - muzyczny hołd dla Mistrza Herberta[edytuj kod]

"Niezłomność" to muzyczny hołd dla Zbigniewa Herberta. Płyta ukazała się 22 kwietnia. Projekt ma charakter niekomercyjny dlatego wszystkie utwory są do ściągnięcia ze strony:

http://hallmann.art.pl/niezlomnosc.html

Proponuje dodać ten link.

Kiedy matura[edytuj kod]

Zbigniew Herbert maturę napisał w roku 1943.

Zgłosił: 83.23.49.91 (dyskusja) 12:43, 15 lis 2008 (CET)

To ciekawe, bo jak na razie to znalazłem tyle, że różne biografie zawierają różne daty. Według:

http://angelus.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=5896&Itemid=829

to był styczeń 44, a z kolei

http://www.sciaga.pl/tekst/18326-19-zbigniew_herbert_biografia

podaje, że to był rok 43. Robert (dyskusja) 03:31, 25 sty 2009 (CET)

AK i konspiracja[edytuj kod]

Jeśli brak niezależnych źródeł o ewentualnej działalności konspiracyjnej w czasie i zaraz po 2 w.ś. należy tekst poddać edycji, aby wyraźnie z niego wynikało, że informacje na ten temat pochodzą od samego poety i nie były potwierdzone przez źródła niezależne. W niczym wielkości Herberta, jako poety to nie umniejsza, ale nie stwarza dwuznaczności. Encyklopedyczność to wszak źródłowość.

Z Wikipedia:Warsztat PANDA[edytuj kod]

Hasło nie wymaga jakiejś wielkiej naprawy ale na pierwszy rzut oka trzeba rozbudować pierwszą część artykułu, tj. "definicję". Dodatkwo, przydałoby się więcej ilustacji. Bartekfm (dyskusja) 16:14, 6 wrz 2011 (CEST)

Może przyda się [3][4]--Сергій (обг.) 16:24, 8 lip 2012 (CEST)