Gazeta Poranna 2 Grosze

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Gazeta Poranna 2 Grosze
Ilustracja
Winieta z 1920 r.
Częstotliwość dziennik
Państwo  Królestwo Polskie,
 II Rzeczpospolita
Adres Warszawa
Wydawca Narodowa Demokracja
Rodzaj czasopisma bieżąca polityka
Język polski
Pierwszy numer 1912
Ostatni numer 1929
Stali współpracownicy Kazimierz Lutosławski
Średni nakład 20-40 tys. egz.
OCLC 804767434

Gazeta Poranna 2 Grosze – polityczny dziennik informacyjny wydawany w Warszawie w latach 1912-1929.

Strona tytułowa z 1922-12-11 z tekstem obwieszczającym zdradę narodową po wyborze Narutowicza na prezydenta

Historia[edytuj | edytuj kod]

Pismo zostało założone z pieniędzy, jakie w 1912 przeznaczył na kampanię Stronnictwa Demokratyczno-Narodowego do IV Dumy Ignacy Jan Paderewski. W związku z profilem dziennika (antysemityzm, antyżydowskość) kompozytor wydał oświadczenie, w którym przekonywał, że nie wiedział na co ofiarowane pieniądze mają być przeznaczone i odciął się od inicjatywy powołania do życia pisma. Pomimo tego amerykańscy rabini wzywali do bojkotu jego koncertów[1].

Do 1928 roku był to organ Narodowej Demokracji. Gazeta zawierała wówczas treści antysemickie[2]. Prowadziła kampanię przeciw Gabrielowi Narutowiczowi po tym, jak został prezydentem RP. W latach 1925-1928 dziennik połączył się z Gazetą Warszawską i wydawany był jako Gazeta Poranna Warszawska. Od 1928 roku gazeta (powróciwszy do wcześniejszego tytułu) odcięła się od wpływów ND oraz miała charakter prorządowy (rząd Józefa Piłsudskiego). W 1929 roku nastąpiła likwidacja dziennika. Decyzję podjął wydawca i jako przyczynę podał brak stałego poparcia rządu.

Gazeta Poranna 2 Grosze do 1914 roku wychodziła w nakładzie 40 tys. egzemplarzy, w latach 1919-1929 jej nakład wahał się pomiędzy 20 a 30 tys. egzemplarzy.

Przypisy[edytuj | edytuj kod]

  1. M. Sobczak, Stosunek Narodowej Demokracji do kwestii żydowskiej w latach 1914-1919, Wrocław 2008, s. 119, przypis nr 10.
  2. M. Sobczak, Narodowa Demokracja wobec kwestii żydowskiej na ziemiach polskich przed I wojną światową, Wrocław 2007, s. 209 pisze o „antyżydowskim obliczu“ dziennika.

Bibliografia[edytuj | edytuj kod]

Linki zewnętrzne[edytuj | edytuj kod]