Gromada Drogosze

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Drogosze
gromada
1954–1968
Ilustracja
Państwo  PRL
Województwo olsztyńskie
Powiat kętrzyński
Data powstania 4 października 1954
Data likwidacji 30 czerwca 1968
Siedziba Drogosze
Szczegółowy podział administracyjny (1954)
Liczba sołectw 2
Liczba reprezentantów
Liczba członków GRN (1954) 11
brak współrzędnych
Portal Portal Polska

Gromada Drogosze – dawna gromada, czyli najmniejsza jednostka podziału terytorialnego Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w latach 1954–1972.

Gromady, z gromadzkimi radami narodowymi (GRN) jako organami władzy najniższego stopnia na wsi, funkcjonowały od reformy reorganizującej administrację wiejską przeprowadzonej jesienią 1954[1] do momentu ich zniesienia z dniem 1 stycznia 1973[2], tym samym wypierając organizację gminną w latach 1954–1972[3][4].

Gromadę Drogosze z siedzibą GRN w Drogoszach utworzono – jako jedną z 8759 gromad na obszarze Polski[3] – w powiecie kętrzyńskim w woj. olsztyńskim na mocy uchwały nr 15 WRN w Olsztynie z dnia 4 października 1954. W skład jednostki wszedł obszar dotychczasowej gromady[5] Kąpławki ze zniesionej gminy Winda, obszar dotychczasowej gromady Drogosze ze zniesionej gminy Barciany oraz miejscowości Bogusławki i Pokrzywno z dotychczasowej gromady Wiklewo ze zniesionej gminy Sątoczno w tymże powiecie[6]. Dla gromady ustalono 11 członków gromadzkiej rady narodowej[7].

1 stycznia 1958 do gromady Drogosze włączono wieś Saduny i PGR Równina Dolna ze zniesionej gromady Garbno w tymże powiecie[8].

Gromadę zniesiono 30 czerwca 1968, a jej obszar włączono do gromad: a) Barciany (wsie Wilkowo Małe i Wilkowo Wielkie, PGR-y Drogosze i Krymławki oraz przysiółek Garbnik), b) Korsze (wieś i PGR Pomnik), c) Kraskowo (wieś Saduny oraz PGR-y Równina, Równina Dolna, Równina Górna i Szaty), d) Skandawa (PGR-y Bogusławki, Kolwiny i Pokrzywno) i e) Winda (wieś Kąpławki oraz przysiółki Plinkajmy i Plinkajmy Małe) w tymże powiecie[9][10].

Przypisy[edytuj | edytuj kod]

  1. Dz.U. z 1954 r. nr 43, poz. 191
  2. Dz.U. z 1972 r. nr 49, poz. 312
  3. a b Podział administracyjny Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Warszawa: Urząd Rady Ministrów – Biuro do spraw Prezydiów Rad Narodowych, 1956.
  4. Mała Encyklopedia Powszechna PWN. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1959.
  5. Gromady istniały także po II wojnie światowej jako jednostka pomocnicza gmin.
  6. Uchwała Nr 15 Wojewódzkiej Rady Narodowej w Olsztynie z dnia 4 października 1954 r. w sprawie podziału na nowe gromady powiatu kętrzyńskiego; w ramach Zarządzenia Nr 13 Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Olsztynie z dnia 30 listopada 1954 r. w sprawie ogłoszenia uchwał Wojewódzkiej Rady Narodowej w Olsztynie z dnia 4 października 1954 r., dotyczących reformy podziału administracyjnego wsi (Dziennik Urzędowy Wojewódzkiej Rady Narodowej w Olsztynie z dnia 20 grudnia 1954 r., Nr. 11, Poz. 50)
  7. Uchwała Nr XLV/255/54 Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w Kętrzynie z dnia 2 października 1954 r. w przedmiocie ustalenia liczby członków gromadzkich rad narodowych (Dziennik Urzędowy Wojewódzkiej Rady Narodowej w Olsztynie z dnia 9 października 1954 r., Nr. 9, Poz. 36)
  8. Uchwała Nr V/23b/57 Wojewódzkiej Rady Narodowej w Olsztynie z dnia 16 listopada 1957 r. w sprawie zniesienia niektórych gromad w województwie olsztyńskim (Dziennik Urzędowy Wojewódzkiej Rady Narodowej w Olsztynie z dnia 6 grudnia 1957 r., Nr. 8, Poz. 33)
  9. Uchwała Nr XVII/73/68 Wojewódzkiej Rady Narodowej w Olsztynie z dnia 24 kwietnia 1968 r. w sprawie zniesienia niektórych gromad na terenie województwa olsztyńskiego (Dziennik Urzędowy Wojewódzkiej Rady Narodowej w Olsztynie z dnia 31 lipca 1968 r., Nr. 9, Poz. 84)
  10. W aktualnym paragrafie Uchwały (§5) popełniono dwa kardynalne błędy: a) gromadę Drogosze określono jako "gromadę Kliny" (w dodatku błędnie przez -n- zamiast -m-) i b) powiat kętrzyński określono jako "powiat iławski", powielając zatem błędnie pierwsze wiersze §4, dotyczące faktycznie powiatu iławskiego oraz gromady Klimy.